NUMARUL
191-192
Niro Tower este un proiect ambiţios, amplasat într-o zonă de top a Bucureştiului, lângă Centrul ...
Niro Investment Group” – 20 de ani de implicare activă în societatea românească
Iată-ne, așadar, în plină participare a țării noastre, pe măsura puterilor, la înalta responsabilitate oferită ...
- ne declară E.S. dl. Todor Ivanov Churov, Ambasador al Bulgariei la București - Cum ați ...
În continuarea prezentării temeiurilor istorice pentru care Transilvania este teritoriu românesc, publicăm diversele încercări de manipulare ...
Născut dintr-o voință comună la cel mai înalt nivel politic, „Sezonul România-Franța” 2019, care se ...
Prezent la postul din România de mai puțin de șase luni, noul Ambasador al Marii ...
Într-o ambianță inegalabilă, la Cazinoul din Sinaia, a fost celebrat un moment unic - împlinirea ...
Ultimele 100 de zile în care la cârma ţării s-a aflat Nicolae Ceauşescu s-au constituit ...
Anul 2019 debutează în Republica Moldova cu intrarea în linie dreaptă a confruntărilor politice în ...
La sfârșitul anului 2018, românii din țară și din Diaspora au celebrat un secol de ...
Celebrarea unui secol de existență a Uniunii Ziariștilor Profesioniști, prima organizație de breaslă din România ...
Alegătorul contemporan, aflat în apropierea alegerilor europarlamentare, încearcă să se descurce printre lozincile ce ar ...
SUPLIMENT SPANIA

Români păcăliţi de bănci spaniole

Reporter: editura June - 28 - 2012

Miniştrii de Finanţe din zona euro au acordat un ajutor băncilor spaniole, în valoare de 100 miliarde de euro, pentru a acorda un răgaz Madridului să îşi rezolve problemele legate de creditele neperformante. Aparent, asta nu ar avea legătură cu faptul că metehnele unor instituţii bancare spaniole merg până la a-şi păcăli clienţii şi a-i lăsa apoi fără economii. Şi totuşi, mulţi deponenţi – printre care şi numeroşi români – s-au lăsat „convinşi” să-şi depună banii sub formă de acţiuni preferenţiale („participaciones preferentes”), un produs obscur, situat între depozit şi acţiuni, dar lipsit de garanţii… S-au trezit cu economiile diminuate, cu banii blocaţi, nevoiţi să vândă acţiuni în pierdere şi, bineînţeles, să declanşeze, prin organizaţiile de consumatori, o campanie de denunţare a situaţiei.

Mii de persoane, printre care şi români, s-au trezit cu economiile blocate la unele bănci din Spania, după ce instituţiile bancare respective le-au spus că banii vor fi garantaţi la fel ca la un depozit la termen şi că vor avea un profit garantat. Majoritatea clienţilor au crezut că banii lor vor fi în siguranţă, că vor primi o dobândă din partea băncilor şi că vor putea să opereze retrageri oricând. După o vreme, însă, toate aceste „acţiuni preferenţiale” (sau „participaţii preferenţiale”) au pierdut din valoare din cauza crizei şi a faptului că nu există cerere pentru ele. Economiile deponenţilor sunt blocate, putând fi vândute doar cu pierderi mari. „Am depus 40 de mii de euro la bancă şi, când am fost să-i scot, pentru că am rămas în şomaj şi vreau să fac nişte lucrări la casa din România, mi s-a spus că mai am 33 de mii. Am înţeles apoi că banii mei fuseseră transformaţi în acţiuni şi că le-a scăzut valoarea. Dar eu nu voiam să cumpăr acţiuni, ci doar să ţin banii în bancă, într-un depozit cu dobândă! Am făcut plângere şi am contactat un avocat, ca să-mi recuperez banii”, a relatat mass-media o româncă din Tarragona, care depusese banii sub formă de „participaciones preferentes” la o sucursală a băncii „La Caixa”.

Fraudă la scară naţională?

Cazul româncei este similar cu cel al multor clienţi care au fost înşelaţi de bănci şi case de economii din Spania. „Este vorba de o macro-fraudă a acţiunilor preferenţiale. Este un produs foarte complicat şi de mare risc, aşa cum îl defineşte chiar Comisia Naţională de Valori. A fost oferit ca un depozit de economii obişnuit şi nu este acelaşi lucru. Legea actuală implică faptul că băncile trebuie să ofere informaţia necesară completă şi reală, lucru pe care nu l-au făcut şi, din această cauză, multe persoane care credeau că vor contracta un depozit cu dobândă fixă s-au trezit într-un produs perpetuu, în care banii sunt blocaţi. Economiile clienţilor sunt blocate”, a explicat Carlos Puente, reprezentantul organizaţiei „FACUA – Consumatorii în Acţiune”, din Madrid, care a denunţat 52 de instituţii bancare pentru astfel de practici.

Scandalul a ajuns până la urechile guvernului spaniol, care a fost alertat de situaţia acestor acţiuni, iar Comisia Naţională a Pieţei de Valori (CNMV) din Spania a precizat că doar 70% dintre aceste produse au fost plasate în perfectă legalitate. Referitor la restul de 30 la sută, CNMV arată că au fost „probleme punctuale” privind informarea clienţilor şi că vor fi iniţiate şase dosare de sancţionare. Organizaţiile de protecţie ale consumatorilor vorbesc însă despre o fraudă la scară naţională şi cer soluţii urgente pentru miile de clienţi afectaţi.

Nu există date exacte depre numărul persoanelor afectate de această practică a băncilor, dar se vorbeşte despre miliarde de euro blocate în aceste „participaciones preferentes”, adevărate instrumente de înşelat deponenţii în vremuri în care statul cere ajutor tot pentru… bănci.