16
December , 2017
Saturday
În democraţiile reale primarul ales reprezintă o figură politică de prim-plan. Unii primari sunt dedicaţi ...
Primul impuls pe care l-am încercat scriind titlul acestui articol a fost să exclam că ...
Cineva se întreabă dacă n-am putea spune că globalizarea este un fel de cosmopolitism al ...
Pornit la drum prin hățișurile moldovene, un predecesor al conaționalului nostru Bulă – poveste veche ...
Mai mulţi cititori,ne-au rugat să descifrăm pentru aceştia, ce rol joacă opoziţia într-un stat democrat. ...
Este binecunoscut faptul că Marea Britanie a dus multă vreme la nivel de guvern, susţinut ...
La 1 ianuarie 2017 se împlinește un deceniu de când România a intrat în marea ...
La doar câteva zile după ce Luminița Huțupan-Dinu fost aleasă cel mai valoros portar din ...
Editorial Odată cu anul 2014 au fost ridicate ultimele restricţii în ceea ce priveşte libertatea de ...
[caption id="attachment_4438" align="alignleft" width="300"] Papa Francisc[/caption] În istoria tumultoasă a Vaticanului, marcată de multe şi substanţiale ...
SUPLIMENT FRANTA

Ce trebuie să ştim pentru a lucra legal în Franţa

Reporter: editura May - 10 - 2013

Autorizaţie de muncă

Pentru a munci în Franţa, se impune o autorizaţie de muncă eliberată de Prefectură. Demersul pentru eliberarea ei îl va face angajatorul. Această măsură va fi în vigoare până la 31 decembrie 2013, urmând ca din 2014 să fie eliminate toate restricţiile.

Ce este un „Contrat d’apprentissage”?

Contract apprentissageContractul „d’apprentissage” este definit de „Code du travail”: un contract încheiat între un tânăr angajat (fără experienţă) şi un angajator. Angajarea pe baza acestui contract se axează pe faptul că angajatorul îşi ia ca atribuţii să plătească salariatul pentru munca prestată, dar şi să îi ofere susţinere pentru formare profesională, pe toată durata contractului. Contractul se semnează între un CFA (Centre de formation d’apprentis), angajat şi angajator.

Angajatul se obligă să lucreze în companie, dar în acelaşi timp să urmeze cursurile de formare profesională şi să susţină examenele finale. Contractul se adresează persoanelor care se încadrează între 16 şi 25 de ani. Contractul poate fi încheiat pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani, în funcţie de specializarea pe care o urmează tânărul, care poate fi înscris la un curs de formare profesională particular sau regional (sunt acceptate contracte de studii superioare, masterat).

Ce remuneraţie primeşte tânărul ucenic?

Remuneraţia este calculată după o grilă de salarizare stabilită de salariul minim interprofesional de creştere (SMIC). Suma pe care o poate primi un începător creşte în fiecare an şi în funcţie de vârstă, pornind de la suma de 356 € şi ajungând, în ultimul an de contract, la 1.112,02 €.

Înregistrarea la Serviciul de Securitate Socială…

_carte-vitaleCetăţenilor ţărilor din Uniunea Europeană li se aplică, în general, în Franţa, sistemul de securitate socială al propriei ţări. Dacă sunteţi rezident în Franţa, trebuie să vă înregistraţi la Serviciul de Securitate Socială. În Franţa există mai multe tipuri de regimuri obligatorii: regim general pentru salariaţi, care acoperă aproximativ 80% din populaţie; regim autonom, pentru profesiunile liberale; regim agricol, pentru persoanele care se întreţin din agricultură; regimuri speciale pentru anumite categorii specifice de persoane, cum ar fi personalul din casă etc.

Regim general. Acest regim se referă la situaţii legate de boală, maternitate, accidente de muncă, invaliditate, bătrâneţe şi văduvie, deces, alocaţii familiale, asigurare de şomaj şi pensie. Dacă începeţi să lucraţi în Franţa, noul angajator vă va înregistra la URSSAF (Uniunea de Colectare a Cotizaţiilor Sociale şi Alocaţiilor Familiale). Această instituţie gestionează atât diferitele regimuri de securitate socială, cât şi asigurarea de şomaj. Cotizaţiile la Securitatea Socială sunt stabilite în funcţie de salariu şi sunt deduse în mod automat din acesta. Ele sunt împărţite între cotizaţiile salariale şi patronale. Odată înregistrat, veţi primi un certificat de afiliere la Securitatea Socială, cu numărul dumneavoastră de Securitate Socială şi un card Vitale. Trebuie să găsiţi agenţia CPAM (Casa Primară de Asigurări de Boală) care corespunde cartierului în care domiciliaţi şi care va deveni principalul interlocutor cu regimul Securităţii Sociale.

Asigurarea în caz de accidente de muncă şi boli profesionale. Această asigurare acoperă totalitatea accidentelor apărute la locul de muncă, în deplasare, precum şi bolile profesionale. Angajatorul trebuie să fie informat despre acestea cât mai curând posibil, furnizându-i-se toate informaţiile (numele, adresa martorilor, dacă aceştia există).

Asigurarea acoperă îngrijirile medicale, plata indemnizaţiilor zilnice şi, în anumite cazuri, pensia.

Asigurarea de invaliditate. Această asigurare compensează micşorarea veniturilor unei persoane care nu poate lucra în procent de 100%. Pentru a putea beneficia de această asigurare, trebuie îndeplinite următoarele criterii: handicap de cel puţin 2/3; vârsta de mai puţin de 60 de ani (de la care se aplică pensia de bătrâneţe); înregistrarea la Securitatea Socială şi plata contribuţiilor; angajamentul de a acepta toate examenele medicale.

Asigurarea de bătrâneţe şi văduvie. Există două tipuri de asigurare de bătrâneţe: contributivă (incluzând pensia de bătrâneţe) şi non contributivă.

Lucrător independent. Dacă sunteţi lucrător independent, trebuie să vă înscrieţi la regimul autonom al URSSAF (Uniunea de Colectare a Cotizaţiilor Sociale şi Alocaţiilor Familiale) şi trebuie să efectuaţi toate plăţile cerute. Asigurarea de sănătate este furnizată de către un asigurator special, CANAM (Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru profesiunile independente). Trebuie să cotizaţi pentru pensie şi fondurile de invaliditate, regrupate sub forma organismului comun CNAVPL (Casa Naţională de Asigurări pentru Bătrâneţe a Profesiunilor Liberale). Artiştii independenţi (creatori de modă, scriitori, fotografi, ilustratori, compozitori etc.) care au venituri variabile trebuie să se înscrie la AGESSA (Asociaţia pentru Gestionarea Securităţii Sociale).

Asigurarea de şomaj. O persoană care se găseşte în situaţia pierderii involuntare a locului de muncă beneficiază fie de regim de asigurare de şomaj, dacă a lucrat şi a cotizat înainte, fie de regim de solidaritate finanţat de către stat. Regimul de asigurare de şomaj implică două organisme publice – Assédic şi ANPE. Orice persoană care se află în căutarea unui loc de muncă se poate înscrie la Assédic prezentând un card de identitate sau un document de şedere şi o autorizaţie de muncă, dacă petentul este de naţionalitate străină. Înscrierea se poate face prin curier, prin telefon sau online, pe site-ul instituţiei. În plus, dacă persoana doreşte să beneficieze de vărsământul alocaţiei de ajutor la întoarcerea la lucru (ARE), va trebui, de asemenea, să prezinte: unul sau mai multe atestate ale angajatorului; o copie a cărţii de înmatriculare la securitatea socială; o dovadă a identităţii bancare sau poştale. După ce înscrierea a fost înregistrată, Assédic înmânează petentului un carnet de solicitant de loc de muncă. Persoana interesată va trebui să se înscrie la ANPE în luna care urmează înscrierii sale Assédic, altfel putând fi radiat.

Pentru a beneficia de alocaţiile de şomaj, salariatul trebuie: să fi lucrat cel puţin 6 luni pe parcursul ultimelor 22 luni; să fie înscris pe lista solicitanţilor de loc de muncă ţinută de ANPE; să nu fi parăsit involuntar locul de muncă; să aibă vârsta de mai puţin de 60 de ani; să fie apt din punct de vedere fizic pentru a exercita o activitate de muncă; să fie în căutarea permanentă şi efectivă a unui loc de muncă (solicitantul va fi convocat în fiecare lună de către ANPE pentru a se constata situaţia reală a căutării din partea sa a unui loc de muncă). În funcţie de durata activităţii profesionale, solicitantul va putea primi alocaţia de ajutor la întoarcerea la muncă (ARE) în cel puţin 7 luni şi în maxim 23 de luni. Cuantumul ARE variază în funcţie de veniturile salariale ale solicitantului pe parcursul perioadei de referinţă. Sunt, de asemenea, aplicate dispoziţii specifice pentru persoanele în vârstă de mai mult de 50 de ani sau pentru lucrătorii sezonieri.

Regimul de securitate socială permite plata alocaţiilor de asistenţă către trei categorii de şomeri: şomerii de lungă durată care şi-au epuizat drepturile la întreţinerea sub formă de asigurare; solicitanţii care nu au referinţe de muncă şi întâmpină dificultăţi speciale de integrare profesională; lucrătorii particulari care justifică 160 trimestre valide sub forma asigurării de bătrâneţe. Alocaţia de solidaritate specifică este rezervată pentru solicitanţii de loc de muncă ale căror resurse (personale sau ale cuplului) nu depăşesc un anumit plafon, respectiv 10.175,70 euro pentru o persoană singură şi 1. 596, 10 pentru un cuplu. Cuantumul forfetar variază în funcţie de veniturile interesaţilor. (Ministerul muncii, familiei şi protecţiei sociale)

Descarca revista in format pdf

Evenimente

Premiile Uniunii Ziaristilor Profesionisti - Lansarea volumului "În balansul vremurilor" -

Lansarea volumului 'În balansul vremurilor'

Uniunea Ziaristilor Profesionisti din România a premiat cele mai prestigioase creatii publicistice din anul 2015, din toate domeniile - presa scrisa, audiovizuala, carte de gen - în cadrul unei manifestari de înalta tinuta.

Marele Premiu a revenit cartii "ÎN BALANSUL VREMURILOR" - "volum-reper al jurnalismului românesc", dupa cum a punctat juriul, sub semnatura publicistului Carol Roman, director general al revistei "Balcanii si Europa".

Citeste mai mult