NUMARUL
193-194

Focus

A fost odată flota României…

Reporter: editura June - 17 - 2015

În zeci de scrisori primite la redacție se ridică câteva întrebări principale:

  1. De ce a trebuit să fie înstrăinate toate navele din flota românească?
  1. Procesul înstrăinării navelor a fost unul corect, justificat, legal?
  1. Sub ce pavilioane străbat fostele nave românești acum oceanele?

Alte întrebări nu punem deoarece se pun singure…

În mai puțin de un deceniu (1993-2001), România a înstrăinat majoritatea navelor care alcătuiau o importantă flotă națională, considerată a 4-a din lume, astfel că în anul 2010 doar șase nave mai arborau drapelul tricolor.

La începutul anului 1990, flota românească maritimă de transport deţinea 288 nave, cu un tonaj de 5.614,0 mii tdw.:
– 188 cargouri de mărfuri generale – 1.444 mii tdw. (25,6%);
– 12 tancuri petroliere – 1.090 mii tdw. (19,5%);
– 70 mineraliere – 2.979 mii tdw. (53,2%);
– 18 nave specializate – 101 mii tdw. (1,7%).
În funcţie de anii de vechime, situaţia se prezenta astfel:
– 30 nave sub 5 ani (10,4%);
– 69 nave între 5 – 10 ani (24,1%);
– 91 nave între 10 – 15 ani (31,1%);
– 44 nave între 15 – 20 ani (15,3%);
– 54 nave peste 20 ani.

În doar câţiva ani, statul român a vândut aproape toate navele, astfel încât în decembrie 2010 se aflau în exploatare sub pavilioane străine şi în proprietatea a diverşi armatori peste 110 nave (cargouri, mineraliere şi petroliere construite în perioada 1971-1990) din fosta flotă comercială maritimă a României.

(Liga Militarilor Profesionişti)