20
April , 2018
Friday
Interviurile noastre la sfârsit de an
 
Interviu cu domnul Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului Internaţional „George Enescu”
 
Lansat în 1958, Festivalul Internațional „George Enescu” s-a impus, de la început, ca cel mai important eveniment muzical al României, devenind astăzi, unul dintre cele mai prestigioase Festivaluri ale lumii. Pe parcursul celor 23 de ediții derulate până acum, personalități de anvergură au dirijat destinele Festivalului, printre care Ion Dumitrescu, Mihai Brediceanu, Ludovic Spiess, Lawrence Foster, Ioan Holender și, începând de la ediția din 2017, Vladimir Jurowski care are o spectaculoasă carieră de dirijor, fiind prezent pe multe meridiane, în marile săli de concerte și de operă. A dirijat la Royal Opera „Covent Garden”, la Komische Oper din Berlin, la Metropolitan Opera, și este dirijorul principal al London Philharmonic Orchestra. Deţine numeroase premii internaționale. Prin venirea sa, Festivalul a câștigat nu numai un nou director cu renume, dar și un admirator și un promotor devotat al partiturilor compozitorului român, pe care le admiră entuziast și cărora li se dedică cu pasiune.

– La momentul la care ați acceptat direcția artistică a Festivalului cunoșteați deja destule lucruri despre acest eveniment major organizat în România, tot mai cunoscut în Europa și nu numai. Dar cât de cunoscut este Enescu în lume?

Dirijorul Vladimir Jurowski – director artistic al Festivalului Enescu

– George Enescu, violonist celebru si un dirijor remarcabil este, poate, un compozitor prea putin cunoscut in vremurile sale. Pe Enescu l-aș poziţiona fără reţinere în universul creatorilor care au știut să facă legătura dintre romantismul secolului al XIX-lea și cele mai radicale schimbări aduse de moderniștii vremii începutului de secol al XX-lea. Muzica lui Enescu este muzica unui geniu. Am ales deocamdată să promovez în Marea Britanie două dintre lucrările sale fundamentale, opera Oedipe și Simfonia a treia


Am fost la București pentru prima dată în 2005, tot cu London Philharmonic Orchestra. La invitația Festivalului Internațional ”George Enescu” am revenit în 2013 cu orchestra mea și am prezentat la București Simfonia a treia în do major. O consider o lucrare valoroasă, pe care am dorit să o includ în repertoriul nostru și pe care am dirijat-o în fața a 2500 de spectatori la Royal Festival Hall, în 2015. 

– Ați făcut același lucru cu Oedipe, anul acesta.

– În deschiderea Festivalului, am prezentat opera Oedipe cu London Philharmonic Orchestra și cu o garnitură internațională de cântăreți, colaborând cu Corul Filarmonicii ”George Enescu” și cu Corul de Copii Radio. Această lucrare a figurat și în deschiderea stagiunii noastre la Londra, unde am prezentat-o în aceeași formulă interpretativă la Royal Festival Hall. Rar mi-a fost dat să întâlnesc o partitură atât de detaliată și complexă cum este Oedipul enescian. Este o creație foarte frumoasă, dar o provocare. Sunt convins că în următorii 2 ani veți vedea mai multe montări de Oedipe în întreaga lume. 

– Care este locul pe care îl ocupă Festivalul „Enescu” printre manifestările similare din lume?

Jurowski – Doctor Honoris Causa al Colegiului Regal de Muzică din Londra

– Festivalul Enescu este cu siguranță unul dintre cele mai importante festivaluri din Europa, aș spune alături de Festivalul de la Edinburgh și de BBC Proms. Există desigur și alte festivaluri, cum ar fi cel de la Aix-en-Provence sau Salzburg, care includ și alte arte, dar dacă vorbim de muzica clasică, Festivalul Enescu stă alături de cele pe care le-am numit, la care adaug Primăvara de la Praga sau Nopți albe din Sankt Petersburg. Este, într-adevăr, unul dintre cele mai importante festivaluri pe care le avem acum în lume.


– Ce credeți că se mai poate adăuga la structura deja bine consolidată a Festivalului „Enescu”?

– Îmi doresc să dezvolt cât mai mult oportunitatea de a interpreta alături de artiști români – precum muzicienii din Filarmonica George Enescu, de a pune în valoare compozitori români – cred că este în tradiția a ceea ce a realizat George Enescu. Pentru ediția 2017, am contribuit la dezvoltarea seriei Work-shop – Muzica Secolului 21, consider că Festivalul Enescu trebuie să fie printre primele care să aducă muzică contemporană în programul său. Este extraordinar că există acest Festival în mijlocul Europei și, mai ales, în aceste momente când conflictele politice și religioase dezbină lumea.

Royal Festival Hall – Londra

Mai cred că cea mai importantă muzică este muzica scrisă astăzi. Vreau să ne asigurăm că muzica de astăzi primește la fel de multă atenție ca și cea din secolele trecute.


În acest sens, ediția din 2017 a Festivalului a adus un număr foarte mare de creații ale secolului XX, un număr semnificativ de creații enesciene, dar și foarte multe partituri de compozitori români, deopotrivă marile nume ale secolului XX și cele ale unor compozitori din generațiile prezentului, în acest fel arătându-se evoluția școlii componistice românești, în jurul și în continuarea lui Enescu.

Cosma Mihai

Descarca revista in format pdf

Evenimente

Premiile Uniunii Ziaristilor Profesionisti - Lansarea volumului "În balansul vremurilor" -

Lansarea volumului 'În balansul vremurilor'

Uniunea Ziaristilor Profesionisti din România a premiat cele mai prestigioase creatii publicistice din anul 2015, din toate domeniile - presa scrisa, audiovizuala, carte de gen - în cadrul unei manifestari de înalta tinuta.

Marele Premiu a revenit cartii "ÎN BALANSUL VREMURILOR" - "volum-reper al jurnalismului românesc", dupa cum a punctat juriul, sub semnatura publicistului Carol Roman, director general al revistei "Balcanii si Europa".

Citeste mai mult