NUMARUL
193-194
În mod cert, odată cu câștigarea alegerilor de către președintele Donald Trump, lumea a fost ...
Austria și Ungaria sunt state vecine, membre ale Uniunii Europene, au o lungă istorie comună, ...
Nostalgia față de valori ale trecutului, pe fundalul creșterii naționalismului în toată Europa, este nu ...
Cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile europarlamentare, partidele liberale ale Europei manifestă tendința de ...
În decursul procesului istoric prin care se definește raportul dintre individ și stat au fost ...
Întâmplări petrecute în ultimul secol ne arată că în politică aproape nimic nou nu este ...
Conducătorul Bisericii Ortodoxe Române stă în fruntea celei mai mari comunități de creștini ortodocși din ...
Barometrele internaționale indică anumite elemente îngrijorătoare legate de gradul de încredere a populației globului în ...
O lume multipolară, dar cu două vârfuri, Statele Unite și China, pare să fie formula ...
Abdicarea în favoarea unor parteneri neagreați de familiile lor continuă și astăzi printre membrii monarhiilor ...
Mai zilele trecute i-am auzit pe doi bărbați chipeși de vârstă peste mijlocie, în timp ...
NIRO Investment Group a început lucrările de construcție pentru cel mai înalt hotel din România, ...
Niro Investment Group” – 20 de ani de implicare activă în societatea românească

Articole din categoria ‘Barometru’

Portul Constanța, importantă poartă europeană

Reporter: editura February - 22 - 2018 Comments Off on Portul Constanța, importantă poartă europeană
Portul Constanța, lider al regiunii și numărul 1 european la indicatorul livrări de mărfuri agricole, este un obiectiv marcant cu o evoluție spectaculoasă în timp și spațiu, cu o activitate economică complexă și de mare anvergură. Este poate cea mai mare poartă comercială a exportului de cereale din Europa aflat într-o dinamică accelerată. Portul Constanța este situat la intersecția dintre rutele comerciale care leagă piețele de pe uscat cu țări din Europa Centrală și de Est, Europa de Est cu Transcaucaz, Asia Centrală și Orientul Îndepărtat. Este un hub pentru traficul de containere în Marea Neagră, un centru pentru cereale cu conexiuni bune cu toate căile de transport: feroviar, rutier, fluvial, căi aeriene și conducte. Dispune de facilități moderne pentru navele de pasageri. 

Portul Constanta

Arhivele consemnează faptul că începerea lucrărilor de construcție a portului într-un ansamblu cu diguri, docuri, depozite, antrepozite, șantier naval, vamă, corp de pază, dane etc, a avut loc în anul 1896, iar momentul inaugurării, în 1909, în prezența Regelui Carol I. Cartografia epocii consemnează însă existenta unor amenajări portuare la Constanza încă din 1311. Încadrată definitiv în evenimentele istorice ulterioare, evoluția portului este marcată de legarea Dunării de Constanța și implicit de Marea Neagră, soluția aleasă fiind construirea unui pod peste fluviul Dunărea, la Cernavodă, pentru o linie de cale ferată. Ruta feroviară Cernavoda-Constanța a fost dată în folosință la 24 septembrie/4 octombrie 1864. Podul peste Dunăre a fost finalizat în 1895, sub direcția lui Anghel Saligny. Înfăptuirea proiectului de amenajare și dezvoltare a portului Constanța a durat 13 ani, inaugurarea obiectivului cu toate dotările și facilitățile având loc la 27 septembrie 1909, în prezența Regelui Carol I și a membrilor guvernului. 


Exportul de mărfuri a reprezentat principala activitate portuară, cerealele având o pondere deosebită în toată evoluția complexului tehnic de la Constanța. Comerțul cu petrol cu destinații precum Anglia, Germania, Franța, Olanda și Italia a cunoscut o creștere ascendentă. La fel și traficul mărfurilor din import cu mașini, cărbune, produse manufacturiere, medicamente a avut o dezvoltare pe măsură. Interesul companiilor maritime internaționale a crescut față de Portul Constanța și s-a materializat prin sporirea numărului de vapoare implicate în trafic, inclusiv navele pentru călători. Cele două războaie mondiale au adus perturbații în activitatea și funcționarea portului. 

După anul 1960, istoria portului Constanța cunoaște transformări radicale, un nou proiect privind realizarea noului port, de fapt o extindere de proporții a celui existent. Elementul tehnic a fost completat de factorul organizatoric, prin înființarea de administrații cu atribuții speciale în domenii diverse și de noi întreprinderi de exploatare și expediții. Astfel a apărut zona liberă, o investiție gigant, asemănător s-au petrecut lucrurile cu activitatea Șantierului Naval, care a parcurs etape distincte de dezvoltare. 
 
România rămâne un producător important de cereale la nivel european și mondial, factor ce a condus la creșterea exportului. Circa 15 milioane de tone de grâu, porumb și floarea soarelui iau calea mării prin Portul Constanța pentru a ajunge în special în țări din bazinul Mării Mediterane. Jumătate din cantitate provine din alte țări din Est, inclusiv din Republica Moldova și Rusia, fapt ce relevă importanța portului românesc în regiune pentru statele producătoare de cereale. Este un port sigur, foarte competitiv, pentru toate țările de dincolo de mare. În Portul Constanţa sunt încărcate şi descărcate toate categoriile de mărfuri agricole şi non-agricole, materii prime, componente şi produse finite. Fiind un port de mare adâncime înseamnă că poate primi nave de mare tonaj și cu o lungime maximă de 300 m. 

Rolul strategic care îl are în regiune Portul Constanța a fost considerat un atu în privința extinderii relațiilor de colaborare și cooperare cu porturi similare din țări preocupate de dezvoltarea poiectelor de transport maritim. O relaţie comercială care ar aduce dezvoltarea Portului Constanţa a fost includerea portului pe coridorul „Drumul Mătăsii”. Este o dovadă a aprecierii standardului ridicat de competitivitate pe care îl are în Europa și în lume unul dintre cele mai evoluate porturi maritime din această partea a Europei-Portul Constanța, o poartă a României către lumea întreagă. 
 
Eliade Bălan
 



Cele mai mari porturi din Europa

Rotterdam / Olanda este
 cel mai mare port din Europa,

Cuprinde cinci zone portuare distincte și trei parcuri de distribuție.

Anvers / Belgia
 are o suprafaţă sensibil egală cu Portul Houston, al doilea cel mai mare din Statele Unite ale Americii.

Hamburg / Germania
este considerat cel mai aglomerat port din Europa, dupa porturile Rotterdam și Anvers, și al 15-lea cel mai mare port la nivel mondial.

Marseille / Franţa
cel mai mare port comercial al Franţei se situează pe locul 4 ca marime în Europa.

Amsterdam / Olanda
a fost folosit pentru prima dată în secolul al XIII-lea.